به گزارش پایگاه خبری وب دا آذربایجان غربی
روابط عمومی بی عشق مفهومی ندارد
دکتر علی افشانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی
" درمجلس عمومی بنشین و درآن مجلس برابر خدایی که تو را آفریده فروتن باش و یارانت را که نگهبان تو اند از آنان بازدار تا مردم با تو گفتگو کنند بی درماندگی در گفتار و درشتی کردن . درست سخن نگفتن آنان رابرخود هموار کن وتنگخویی برآنان و خود بزرگ بینی را ازخود بران "
بخشی از نامه 53 نهج البلاغه
امروزه و در عصر حاضر اگر نگوییم ارتباطات اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر است اما به جرات می توان گفت یکی از بنیادی ترین و مهمترین نیاز های انسان و از عوامل مهم پیشرفت اوست و این مهم بر عهده روابط عمومی هاست .
بعنوان یک اصل اساسی در مدیریت ، تمامی سازمانها و افراد برای رسیدن به اهداف خود نیازمند
1- حسن رابطه
2- درک متقابل
3- توسعه تفاهم
با یکدیگر و عموم مردم دارند که این اصل یکی از فلسفه های وجودی روابط عمومی است .
هر مدیر مدبر و باهوش از قدرت افکار عمومی آگاهی دارد و آثار این نیروی عظیم را بر سازمان باور دارد و از طرفی در آن سازمان واحدی و افرادی مشغول به فعالیت هستند و تلاش و اقدامی آگاهانه و سنجیده و قانونی انجام می دهند که در اصل کارشان نفوذ در افکار عمومی است .
اگر برخی می گویند روابط عمومی چشم بینا ، گوش شنوا و زبان گویای سازمان است بنده با تمامی وجود معتقدم که نقش روابط عمومی بسیار فراتر از اینهاست یعنی قلب و مغز سازمان است مغزی که قدرت تجزیه و تحلیل و نشان دادن راه حرکت برای سازمان را دارد و قلبی که بخاطر مردم و کارکنان می تپد و درد آنها را حس و درک می کند .
پس روابط عمومی آیینه تمام نمای سازمان و تصویر ساز آن است زیرا
روابط عمومی :
1- از جنس سازمان است
2- از جنس کارکنان است
3- از جنس مردم است
4- از جنس رسانه است
5- از جنس مدیریت است
و وقتی چنین شرایطی توام با فلسفه مردمداری باشد بی شک تصویر ساز آن سازمان است و اهمیت موضوع از اینجا مشخص می شود .
شعر معروفی است که می گوید :
تو اول بگو با کیان دوستی من آنگه بگویم که تو کیستی
بنده فکر می کنم اینگونه نیز باید گفت که :
تو اول بگو روابط عمومی سازمانت کیست ؟ من آنگه بگویم که سازمان تو چیست ؟
و این را یک روابط عمومی موثر به منصه ظهور می رساند .
بنده در این مجال قصد تبیین جایگاه روابط عمومی را ندارم چرا که روابط عمومی هم از بعد تاریخی ، هم از بعد علمی و هم از بعد قانونی دارای جایگاه هست .
- جایگاهی که در قانون مدیرش از سوی عالی ترین مقام دستگاه انتخاب و منصوب می شود و به صورت مستقیم زیر نظر عالی ترین مقام فعالیت می کند .
- جایگاهی که بر اساس قانون عالی ترین مقام دستگاه می تواند سخنگوی دستگاه را از میان مسئولان ارشد دستگاه مربوط با اولویت روابط عمومی انتخاب کند .
- جایگاهی که قانون دستگاههای اجرایی را مکلف نموده است تا ترتیبی اتخاذ نمایند که در حد امکان کلیه فعالیتهای قابل انتشار و ارتباطات تمام بخشهای دستگاه از جمله پایگاههای اطلاع رسانی دستگاه به صورت متمرکز از سوی روابط عمومی صورت پذیرد.
- جایگاهی که در قانون ریاست شورای هماهنگی دستگاههای اجرایی استان را به عالی ترین مقام استان سپرده است .
و از این دست مطالب بسیار است پس نمی خواهیم جایگاه و پایگاهی را برای روابط عمومی متصور شویم که این جایگاه وجود دارد حال اگر در سازمانی به آن عمل نمی شود بحثی است جدا .
پس با این تفاسیر روابط عمومی نقشی بس مهم و در عین حال سخت دارد چرا که کمتر واحدی در سازمانها وجود دارد که دو نقش بسیار متفاوت از هم را داشته باشد یعنی هم وکیل مدافع سازمان و هم مدعی العموم مردم و کارکنان .
یکی از اصول اساسی موفقیت آن سازمان حمایت مدیریت است . همیشه در پشت سر یک روابط عمومی کارآمد و کاردان ، مدیری آگاه و مدبر وجود دارد و بدون این پشتیبان ، کوششهای روابط عمومی قطعا به جایی نخواهد رسید .
و بقول دکتر اداوارد دمینگ " اگر مدیر ارشد نخواهد هیچ اتفاقی نمی افتد "
اگر مطالعه دقیقی در بیانیه گام دوم انقلاب نیز داشته باشیم می بینیم که نخستین توصیه رهبر معظم انقلاب امید و نگاه خوشبینانه به آینده است .
آیا نشان دادن اقدامات سازمانها و امید بخشی در بین مردم خارج از حیطه روابط عمومی هاست ؟ قطعا خیر و یکی از وظایف مهم آنان است .
دراین بیانیه در سه جا از کلمه رسانه استفاده شده است و به نقش دشمن در مایوس سازی مردم و حتی مسئولان از آینده تاکید شده است.
آیا روابط عمومی نمی تواند در مقابل این موارد اقدامی انجام دهد ؟ قطعا می تواند و اصلا کارش همین است.
همکاران محترم روابط عمومی ، یادمان باشد که حرمت امام زاده را متولی آن برعهده دارد و حرمت روابط عمومی را نیز همه ما باید حفظ کنیم .
در نهایت باید بگویم بقول بزرگان روابط عمومی ، روابط عمومی در متن است نه در حاشیه، ضرورت است نه لوکس و تشریفاتی
روابط عمومی علم است ، تخصص است ، حرفه است ، هنر است ، فن است ، مهارت است
اما بی عشق هیچ نیست ، بی عشق به سازمان ، بی عشق به مردم ، بی عشق به کارکنان هیچ نیست
بر خود وظیفه می دانم از حمایتهای بی دریغ ریاست دانشگاه و همراهی مجموعه مدیریتی با روابط عمومی صمیمانه تشکر نمایم و ضمن تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی خدمت جمیع تلاشگران این عرصه ، برای همه همکاران شاغل در روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در واحد های تابعه سراسر استان که بی هیچ ادعایی و با خلوص نیت ، مجدانه و شبانه روز در انجام وظایف تلاش می کنند آرزوی توفیق روزافزون می نمایم .
دکتر علی افشانی
مدیر روابط عمومی